Dungeons & Dragons / D20 in Nederland

De Nederlandse D20 community
Het is 09 sep 2010, 14:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oops! Te sterk!
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 11:27 
hero
hero

Stel je voor, je hebt een kickass encounter gemaakt voor de party met een paar zware bazen, die in jou gedachten te doen zijn voor de party. Echter als ze eindelijk bij de encounter aankomen blijken de monsters veel te sterk te zijn! Met een beetje moeite zouden de monsters de party kunnen hebben voor lunch.

Mijn vraag is, hoe lossen jullie zulke problemen op?

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 11:32 
D20 Frietenman

Niet.

Zolang terugtrekken mogelijk is (maw als het monster niet ongelooflijk veel sneller vliegt dan de party), is het hun beslissing als ze willen doorvechten tegen een veel sterker monster.
Al hou ik er dan ook wel rekening mee, en ga ik niet direct op doden gaan azen, maar echt afzwakken is onlogisch en ook minder fun imho. Als speler moet je af en toe eens een uitdaging hebben die je niet met vijf aanvallen kan overwinnen.
Als je dan door snuggerheid het monster dat je in terugtocht dwong overwint, maakt dat de overwinning zoveel specialer.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 11:33 
Mod Cop

Dat ligt eraan, als de PC's de mogelijkheid hebben om te vluchten dan veradner ik niks. Als ze niet kunnen vluchten laat ik de tegenstanders iets minder vaak raken dan de dobbelstenen aangeven en geef ik ze minder hit points. Als het goed is hebben de spelers dat niet door :)

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 11:48 
lesser god
lesser god

Het ligt er links en rechts een beetje aan.

Geen DM is verplicht om met intelligente monsters, en baas-NPC's, fatale klappen uit te delen. Laat de characters neergaan en vertel dat ze in een cel of kerker wakker worden. Instant nieuw avontuur: "De Ontsnapping".

Dommige monsters kunnen op een zelfde manier werken als er een slimmerd is die ze aanstuurt.

Volledig intellectlozen (denk aan mindless vermin en zo) zullen maar wat graag op een character gaan zitten knagen, al zijn er soorten bij die een lichaam inwikkelen en bewaren voor later. Hoeft men ook niet geheel dood voor te zijn om het mee te maken (Shelob, anybody?). Los daarvan, zelfs mindless spiders zijn door Drow aan te sturen. En dus tot non-dodelijkheid aan te zetten.

Ben ik het overigens wel met onze D20 Frietenman eens dat er ook een puntje bij de spelers (en dus de characters) ligt. Als de helden door een vallei willen trekken om een korte weg te nemen, en ze krijgen te weten dat er enorme, mensetende reuzen wonen die boomstammen uit de grond plukken en als knuppel gebruiken, dan is het ook gerechtvaardigd om een character met 20 hitpoints een klap te verkopen van 80 damage. Ze negeren de vallei-waarschuwing, ze zoeken kennelijk de reuzen op (ga ik er van uit dat die reuzen ver tevoren kunnen worden gezien en gehoord, en via de dreunende voetstappen zelfs gevoeld). De optie tot de dood wordt dan een keuze.

Zolang er door middel van omtrekkende bewegingen of terug trekken een uitweg mogelijk wordt geacht, en de spelers kiezen ervoor om door te vechten, dan is het ook een mogelijkheid het onderspit te delven. Naar mijn mening kun je dus als DM er best dingen aan doen als je per ongeluk iets te sterke monsters neerzet, maar laten we niet vergeten dat er ook nog zoiets als gezond verstand dient te bestaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 11:53 
legend
legend

Mensen bewusteloos maken in plaats van dood is een optie, zodat die characters niet meteen weg zijn. Eventueel een hint geven als ze er ECHT niet meer uitkomen. Wat dingetjes van een baas afzwakken van het monster als de bovenstaande punten nog niet genoeg zijn....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 12:22 
hero
hero

Hmmm inderdaad, je kan er inderdaad omheen werken door de characters gevangen te laten nemen.

Echter mijn probleem was dat ik de monsters had neergezet met de volste overtuiging dat de spelers die wel aan zouden kunnen, en dus de corresponderende nudges heb mee gegeven van 'de monsters zijn wel te verslaan' niet van 'pas op, dit wordt dodelijk'. Ergo ik als DM was dus net zoveel te schulde als de spelers, doordat ik de encounter verkeerd inschatte.

Daarnaast wist ik pas dat de monsters te sterk waren toen ik ze tegen de monsters liet vechten, dus ik moest ad hoc iets verzinnen om de spelers nog net te laten overleven (uiteindelijk twee spelers onder de nul getrapt en daaarna 15 hp van het beest afgehaald om hem neer te laten gaan. Vijf attacks met een greatsword was toch net iets te veel, zelfs voor de fighter met vol hp.)

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 okt 2008, 12:43 
lesser god
lesser god

Een inschattingsfoutje valt altijd te maken, en het dan zo weten te brengen dat een gevecht uitloopt op een matstelling, of patstelling en zo, is geen schande. Daar heb je ook de Challenge Rating voor en zo.

Dan is er ook nog zoiets als de geluksfactor. Ik ken een groep waar ook de DM om eerlijkheidsredenen de worpen open gooit (zijn eigen keuze). Moest een keer een erg simpele encounter worden. Paar goblins en een bugbear tegen een paar vijfde levels. Bijna TPK, zoals die knakker de sterren van de hemel gooide met de ene 18, 19 en 20 na de andere. Ook de anders zo normale schade werd een crime.

Met intelligentere monsters dan een beurt 'overslaan' door ze iets van "Ik ben jullie superieur. Geeft jullie over!" te laten roepen en een afwachtende houding aan te nemen is vaak ook iets wat de spelers niet te snel verwachten. Kan een hint zijn voor de spelers dat ze eens iets anders hebben gevonden dan een moordmachine met een dood-of-dood instelling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2008, 10:40 
Moeder Overste
Moeder Overste

Normaal zou ik helemaal met DoomOfMen eens zijn.

Jongens, als jullie deze kick-ass tegenstander zo zonder nadenken in elkaar willen slaan... Veel plezier, ik sla wel terug.

Een of meer spelers dood kan ook een uitstekende reden zijn voor een nieuw avontuur, maar als de boss intelligent is, is gevangen nemen ook altijd een leuke optie. Waarschijnlijk zou dat voor mij einde sessie zijn, zodat ik een paar dingen uit kan werken en ook om de spelers lekker te laten zweten.....
Paar hints laten vallen over nieuw karakters en zo.

:twisted: Ja, ik ben best in staat om mijn spelers te vragen: Hoeveel HP had je nog? En dan gewoon te poneren: Oh, dan mag je nu je sheet wel inleveren. :twisted:

Echter deze optie was natuurlijk van een ander kaliber. De hint was: Jullie kunnen hem hebben en mijn fout dan als het monster veel te sterk blijkt te zijn.
Tja, dan heeft hij ineens een stuk minder HP dan ze dachten. Wellicht daalt zijn AC, omdat de mage armor (of equivalent) is uitgewerkt, zijn bull strength is op, zijn cat's grace is ten einde... Whatever....
Hij wordt in ieder geval minder gevaarlijk. Of dat nu is door minder hard slaan, minder HP of minder AC doet eigenlijk niet ter zake.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 okt 2008, 11:34 
demi-god
demi-god

Of als de monsters niet al te intelligent zijn (en met meerderen) dan zouden ze onderling wel eens een conflict kunnen hebben terwijl nog niet de *hele* party dood is.

Voorbeeld:
Party van 4 man trekt op tegen 2 ogres.
Ogres slaan 3 van de party in bleeding.
In plaats van nummber 4 even te pletten gaan ze vervolgens discussieren welke ogre welk party member als lunch krijgt.
Party member 4 gebruikt de tijd om de andere drie wat te genezen met potions of wat dan ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 nov 2008, 18:44 

Sacha dat deed auw ja :P voor die karakters..

Als ik zou merken dat mijn npcs te sterk zijn zou ik niet hun volle kracht gebruiken, wat hps ervan afhalen, wachten totdat ze een brilliant idee krijgen? :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2008, 23:46 
soldier
soldier

Hoe staan de PC's bekend bij hun Deity / God (als ze die hebben?).

Mochten ze daar niet al te veel goede dingen voor gedaan hebben, zoals niet bidden, acties gedaan dat tegen de wil van de Deity / God ingaan. Dan kan je ze altijd laten doodgaan en hun schepper laten ontmoeten.

Nieuwe quest idee: "The trials of the Gods" :lol:

Laat ze lekker zweten en geloof me, vanaf dan zullen ze beter luisteren naar hun Deity / God.

Profiel E-mail  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2009, 21:44 
soldier
soldier

Soms kun je ook dingen met de omgeving doen; als je bijvoorbeeld een dergelijk gevecht in de bergen hebt en de spelers worden tot pulp geslagen, dan valt er door al dat geweld (door de een of andere spreuk die de magier van de groep heeft gedaan, door de charge van een fighter die daarna tegen een steen aanbotste o.i.d.) misschien wel ineens een rotsblok op 1 van de tegenstanders...

En als je dat iets te "deus ex machina" vindt, dan zou je ook een dergelijke hint aan de spelers kunnen geven: "je ziet dat dat-en-dat rotsblok precies gebalanceerd ligt; er zou weinig moeite voor nodig zijn om ervoor te zorgen dat het rotsblok naar beneden valt, precies tussen jullie en je tegenstanders in"... dat soort dingen :)

D'r zijn 101 van dat soort dingen te verzinnen. Maar hangt dus wel een beetje van de omgeving af in hoeverre je dat soort truuks kunt gebruiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2009, 11:03 
warrior
warrior

Ik sluit me bij Sturm aan. Kleine extratjes geven bij het gevecht maar niet te veel. Of een kans om weg te komen.
Als die die kans niet aangrijpen...eigen keuze.

Profiel  

Berichttitel: Re: Oops! Te sterk!
BerichtGeplaatst: 07 maart 2010, 16:19 
legend
legend

Laat het beest dat al te sterk is aangevallen worden door een beest dat NOG veel sterker is. Dan voelen de karakters zich even bottom of the foodchain.

Je kunt dit soort situaties ook voorkomen door vooraf een ervaren npc adventurer te laten vertellen over de sterke monsters in de regio en de spelers te vragen of ze ook investeren in ontsnappingsmogelijkheden. Potion of gaseous form, rope trick, invisibility.

Of geef ze een horn of fog en adviseer de cleric om status als spell te nemen. Dat is echt een lifesaver als er meerdere karakters tegen de vlakte liggen. Met status kan de cleric de anderen vinden, terwijl verder iedereen ongezien blijft door de fog.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]