Dungeons & Dragons / D20 in Nederland

De Nederlandse D20 community
Het is 09 sep 2010, 14:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geest in de Lamp
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010, 13:44 

Hallo DM's

Ik had het idee om in mijn campain een geest in de lamp toe te voegen. De spelers zouden drie wensen mogen doen, die allemaal net anders zouden uitpakken dan ze willen (be carefull what you wish for). Maar nu komt het; als de drie wensen gedaan zijn wordt de hele party in de lamp gezogen en voor 'eeuwig' gevangen. mijn vraag is nu; iemand leuke ideën over hoe ik de lamp in een dungeon kan veranderen om ze te laten proberen te ontsnappen?

Hartelijk dank

Profiel  

Berichttitel: Re: Geest in de Lamp
BerichtGeplaatst: 14 maart 2010, 13:47 
Mod Cop

Een dungeon maken is niet zo'n probleem lijkt me; misschien moeten ze in deze dungeon een manier zien te vinden om de lamp te verplaatsen, ergens heen te brengen en dan iemand in de buitenwereld zo gek moeten krijgen om de lamp te poetsen, waardoor ze naar buiten geschoten worden.

Misschien dat ze een kamer of een voorwerp vinden die ze in staat stelt om één keer in de zoveel tijd een soort van astral projection naar de buitenwereld te doen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 13:38 
D20 Crimineel

Leuk idee, welk level is je groep. Als je een hoog level spellcaster heb met transportatiespreuken houdt het wel snel op. Tenzij je in de lamp antimagiczones hebt maar zelf ben ik daar niet zo'n fan om deze in te zetten.

Ervanuitgaande dat de spelers deze middelen niet hebben, zou je kunnen afvragen wie of wat ze in de lamp tegen kunnen komen. Andere party's die hetzelfde lot is ondergaan? Die al dan wel of niet mentaal doorgedraaid zijn door hun lange verblijf in de lamp.

Wellicht heeft de lamp zelf een doel, wie is zijn maker? Dat zijn een beetje het soort vragen waar ik over zou nadenken.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 20:20 
hero
hero

Dizz, als je het makkelijk wilt hebben zonder antimagic te gaan, een dimensional anchor is vaak voldoende en geen onredelijke maatregel voor de maker van de lamp om te zorgen dat zijn geestje mooi in de lamp blijft.

Natuurlijk een leuke optie is om, als de party in de lamp zit, een of ander persoon de lamp te laten vinden (die natuurlijk het verhaal van de drie wensen kent) en zijn wensen eist van de party (die die natuurlijk creatief moeten vervullen)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 20:30 
Kerstman van Vorig Jaar
Kerstman van Vorig Jaar

..PC gratis de Wish power geven?.. ..sounds like something going the bad way..

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 20:49 

Alvast bedankt voor de feedback. Heb er een hoop aan.

Ik zou de PC's geen wish power geven, ze zouden het dan op een andere manier moeten oplossen. Wel een leuk idee trouwens. Maar ik wil alsnog er wel een dungeon er aan vast doen. De anti-magic felden zullen niet nodig zijn, mijn party is level 5 , het gaat om een bard, een fighter en een barbarian. De vierde partymember komt komende week met een nieuwe char omdat zijn vorige is gestorven, dus ik heb geen idee wat hij is.

heeft iemand verder een idee voor de geest zelf? zal ik een monster uit de monster manual nemen met stats en alles, of zal ik 'm gewoon improviseren? ik vraag dit uiteraard omdat ik nog geen ervaring heb met dit soort personages. (dit is mijn eerste campain)

Oh, ik speel 4th.

Dank

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 21:02 
Kerstman van Vorig Jaar
Kerstman van Vorig Jaar

Er zijn dingen bekend als Genni's, maar dat is 3.5 zover ik weet. In ieder geval, dat zijn de gene die het meeste de link hebben met geesten in lampen en dergelijke.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 21:46 
Mod Cop

MrDijkshoorn schreef:
Natuurlijk een leuke optie is om, als de party in de lamp zit, een of ander persoon de lamp te laten vinden (die natuurlijk het verhaal van de drie wensen kent) en zijn wensen eist van de party (die die natuurlijk creatief moeten vervullen)

Wow, dat vind ik inderdaad een heel vet idee!

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2010, 22:55 
hero
hero

Dat is juist het leuke, de party krijgt de wish power niet. Ze moeten de wensen van de eigenaar van de almp dus op andere manieren vervullen. Ze zouden uit de lamp kunnen gaan, maar nooit verder dan X afstand en ze zouden aan de lamp gebonden zijn (dus auto teleport terug als de eigenaar hen roept ofzo)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 20:56 
demi-god
demi-god

Dat klinkt als je het mij vraagt meer als een "gedwongen" avontuur. Niet fijn voor spelers die er niet van houden om ge-"railroad" te worden. Je moet proberen om op zo'n manier op je spelers in te spelen dat ze uit zichzelf de dungeon gaan ontdekken en als ze daarmee klaar zijn moet er een fikse beloning op ze wachten. Je zou ze kunnen laten kiezen uit 3 verschillende wensen die je van tevoren bedacht hebt, zo beperk je hun keuze en kun je alles een beetje onder controle houden zonder dat je spelers zich ergens toe gedwongen voelen. (Kies een bloedmooie prinses om mee te trouwen, een mooi nieuw wapen of een grote schatkist)

Je zou de geest uit de lamp wel als plot-device kunnen gebruiken (godlike DM powers) die de spelers een rijke beloning geeft als ze hem helpen om uit de lamp te ontsnappen door iets te doen wat hij zelf niet kan. Misschien moeten ze hiervoor de lamp in? En vergeet vooral niet een mooie look&feel te creeëren voor de lamp zelf, bijvoorbeeld een Arabisch tintje eraan geven.

Wat voor monsters gaan ze eigenlijk bevechten in de lamp? En hoe kan het dat de geest daar zelf al niet mee heeft afgerekend? Met dit soort details moet je wel rekening houden om je adventure tot leven te laten komen.

Suc6 ermee :wink:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 17 maart 2010, 08:44 
Moeder Overste
Moeder Overste

Ik heb hier zo een beetje mee zitten filosoferen.... Het probleem van Dubricus zie ik ook wel, als de spelers de lamp uit willen, tja, dan "moeten" ze dus op gedwongen avontuur gaan en dat kan inderdaad wel eens vervelend zijn.

-- Achtergrond: wat zit er in de lamp --
Ik zou de binnenkant van de lamp zien als een soort eigen wereld, maar wel eentje die een beetje vervelend is. En uiteraard zitten er meerdere party's opgesloten in de lamp. Want iedereen die drie wensen gebruikt, wordt in de lamp gezogen en mag er alleen uit als hij/zij/de party een wens naar het gevoel van de "vrager" heeft opgelost.
Een deel van de bewoners zit er al heel erg lang, wellicht al duizenden jaren, maar binnen de lamp verstrijkt de tijd niet echt, dus dat betekent dat een party die al duizenden jaren in de lamp zit, gewoon nog 20 jaar oud is. Ze kunnen ook niet dood, dus XP verdienen zit er ook niet in. (Iemand die dood wordt geslagen staat een uurtje later weer uitgeslapen en gezond op)

Omdat de lamp een soort eigen dimensie is, is ontsnappen door middel van transportation en zo verder ook niet mogelijk. Gebruikte goederen vullen zichzelf weer aan.

-- Vooraf --
Uiteraard kent de party al verhalen over de oude man die een wenslamp zou hebben als ze de lamp vinden.
Na het uitvoeren van de eerste wens, vraagt de geest dus ook netjes of alles naar tevredenheid van de party is geweest. (nee, daar zorg ik als DM wel voor.) De geest wordt dan woedend en verdwijnt in de lamp.

Bij het oproepen van de tweede geest, krijgt de party de mogelijkheid om een spot check te doen (DC hoog) om te zien dat dit een andere geest is. Ook nu weer lukt het de geest niet om de party helemaal goed te ondersteunen, dus ook nu wordt de geest woedend en verdwijnt in de lamp. Of wellicht lukt het deze keer wel en bedankt de geest de party heel erg uitvoerig en loopt dan weg, de party verbouwereerd met de lamp achterlatende.

Bij het oproepen van de derde geest verschijnt er een complete party. Die wil uiteraard niet praten over wat er aan de hand is en wil zo snel mogelijk de wens van de party weten. Na het vervullen van de wens, verdwijnt de eigen party in de lamp....

-- In de lamp --
Zoals gezegd, alles reset in de lamp, dus ze verdienen geen XP voor knokken en dergelijke. Wel komen ze diverse party's tegen en ook individuele avonturiers en straatvolk. Sommige zullen heel vijandig zijn. Andere zullen vriendelijk zijn.
Uiteraard zijn er opvallende plaatsen, waarvandaan je naar buiten kan worden gezogen.
Door te praten met de mensen in de lamp, komt de party er eventueel achter dat het goed vervullen van een wens uit de buitenwereld voldoende is om naar buiten te komen.
Oh, ja en om het leuk te maken zijn er uiteraard herkenbare plaatsen. Wellicht dat er iemand een kroeg heeft opgezet en dergelijke, maar ook de transport zone's en zo. Om zo een plek te bereiken is altijd een check nodig, zoiets als intuit direction, omdat de interne layout van de lamp lijkt te veranderen.
Verder is het wel handig om een komende opdracht aan te kondigen. Bijvoorbeeld doordat de wanden van de lamp ineens zichtbaar worden en beginnen te glimmen. (Uiteraard is de lamp van binnen enorm groot, wellicht zo groot dat heel Amsterdam of nog meer er in past.)

-- Overige uitleg --
- Veel leuke mogelijkheden in de lamp, zie dubricus bijvoorbeeld.
- De party hoeft maar 1 wens te vervullen, maar moet dit wel goed doen.
- In de lamp worden ineens heel andere skills belangrijk dan vechten.
- In de lamp kan je nu eindelijk een keer ongestraft de tarasque wakker laten worden !!! :twisted:

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 17 maart 2010, 11:37 
D20 Crimineel

i.m.o. niet gedwongen aangezien de spelers niet persé 3 wensen hoeven te doen. Ze kunnen er ook voor kiezen om de lamp te wantrouwen. Dan komen ze ook niet in de lamp terecht.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 17 maart 2010, 18:32 
hero
hero

Leuk idee Ylorea.

Als je een combat-oriented adventure wilt zou ik toevoegen dat je alleen de wens zou kunnen vervullen als je op de juiste plaats in de lamp bent. Dan krijg je ook een soort idee dat er een spontane race gebeurt zodra de lamp gebruikt wordt. Elke groep adventurers wilt er natuurlijk als eerste zijn, zodat ze hun vrijheid kunnen vervullen.

Deze plaats kan elke keer op dezelfde locatie zijn, waardoor de spelers misschien een gang of iets dergelijks moeten ontwrichten die de locatie strict bewaakt. Je kan hem dan ook op een willekeurige plek laten verschijnen waardoor de party er misschien als eerste aankomt, maar dan nog een x aantal ronde moet wachten of iets voor moet bereiden, ondertussen komen er andere parties aan...

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010, 13:31 
Moeder Overste
Moeder Overste

Ik zat te denken aan een aantal locaties, waarbij er telkens een willekeurige locatie wordt geactiveerd voor het naar buiten transporteren. Aangezien er maar 1 wordt geactiveerd, heeft het als party geen zin om te proberen vier verschillende locaties af te schermen.
Locaties die al bezet zijn als de lamp wordt geactiveerd, worden per definitie niet gekozen... Wellicht met een radius om die locatie heen, dus het wordt altijd racen...

Verder nog wat regels op de achtergrond die de "bewoners" van de lamp nog niet hebben kunnen ontcijferen. Bijvoorbeeld gebaseerd op verblijfsduur in de lamp en het aantal pogingen dat een party of een persoon heeft ondernomen om naar buiten te komen.
Geeft mij als DM de vrijheid om te bepalen wanneer ik vind dat de party er klaar voor is om de lamp te verlaten.

Maar ik wil ze dus niet dwingen om te vechten, omdat het centrale idee voor mij is dat de situatie in de lamp tijdsloos is en de party er dus ook geen XP kan verdienen, spullen kan kopen en zo verder. Ze krijgen uiteraard wel XP voor roleplay, maar niet voor knokken. Als ze moeten vechten om "buiten" te komen, kan ik dat niet meer volhouden.
(n.b. voor de "ontsnap uit de lamp missie" die ze vervullen voor de volgende gek die de lamp gebruikt, krijgen ze uiteraard wel XP.)

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]