gisteren was er een one-shot sessie bij onze table-top campaign die ik leiden. ik dacht van 'het is een one-shot dus waarom ga ik niet eens iets uitproberen'. er is namelijk een systeem uit unearthed arcana dat mij al tijden aan spreekt om eens uit te proberen.
dus zijn we gisten niet meer hit points gaan werken maar met
injury. het idee is dat je een fortitude save gooit om geen hit te krijgen, de DC is 15 +1 per 5 damage die je krijgt.
de rede waarom dit systeem mij aan spreekt is omdat de spelers moeten uit kijken met vechten. ik merk dat mijn spelers combat meer als logische manier vinden om iets te bereiken. niet als een gevaarlijk iets waarbij dode kunnen vallen. en met dit systeem moeten de spelers al uit kijken bij veel vijanden die ze met hit points behandelen als "hit-first-be-smart-later"-mentaliteit
tijdens het spelen zijn een paar dingen op gemerkt, of er al ver voor
- fortitude wordt de allerbelangrijkste save en het loont om hem erg hoog te kiezen.
- als de fortitude erg hoog is, +11 zoals bij ons gisteren het geval was, is het veel gevaarlijke om veel kleine hits te maken dan een grote. 30 damage, levert DC van 21 op. met +11 heb je een redelijk kans dat je geen hit krijgt (55%). 3 hits van ieder 5 dmg levert 3 keer een DC van 17 op, 47% op geen hit, 47% kans op een hit en 1% kans op 2 of meer hits en 15% kans om neer te gaan. stuk gevaarlijke. voor mensen met een lage fortitude, zijn beide erg gevaarlijk
- een hit is een hit. een maximaze empowerd fireball die 87 damage doet of iemand die met een doodgewone sling die 1 doet, is er behalve de fortitude save geen verschil. iets dat wel raar is. daarom hebben we halverwege een verandering in gevoerd, het aantal dmg /5 is ook het aantal hits waarom het draait
- combat wordt een stuk gevaarlijker 5% per aanval dat je neergaat. dat vonden vooral de spelers erg vervelend. een dood party member zal denk ik veel normaler worden dan met HP.
- de boekhouding is een stuk makelijker. je Turft gewoon op hoeveel hits iemand heeft opgelopen. en dat aantal haal je uiteindelijk weer van je fortitude save af.
- vertraagd het spel. elke rake aanval is een hit
kortom leuk systeem. maar er zitten wel een paar flinken nadelen aan en een paar voordelen.
ik ben er nog steeds redelijk positief over. maar waarschijnlijk is het makelijker om met een instant kill manier te werken om er voor te zorgen dat combat altijd voor iedereen gevaarlijk is, zonder kansen te maken waarbij de epic figther neer kan gaan aan een horde van 400 commeners.
maar zijn er andere mensen die injury hebben uitgeprobeerd en wat vonden zij er van? welke dingen hier aan kunnen worden verbeterd of zijn juist goed? of wil je het nog eens een keer uit proberen en waarom?